Monday, April 25, 2011

While waiting...part 3 (Even a Moron with a Dream...)

Masa tunggu adik saya Jumaat lepas, saya berkesempatan la melapuk di MPH Mid Valley dan sempat la browse thru buku "Even a Moron with a Dream" by Pathman Senathirajah. Seronok gak baca walaupun dia kata si Moron ni adalah golongan yang pergi kerja balik kerja tapi tak happy sebab asek kena marah ngan bos, tak cukup duit, tak ada financial freedom (tak kaya la tuh), tertakluk pada office hour, tak de kebebasan, pendek kata orang yang tak de bisnes sendiri la...macam saya. Saya moron?

Dia juga kata, semua orang boleh jadi millionaire dan orang yang bangang saja tak mau kete Ferrari atau pakai jam Rolex..dan tak mau duit banyak ha ha ha ha. So orang yang pakai jam RM10 - RM12 bangang ke?

Pada saya kalau semua orang nak jadi boss (business sendiri) sapa pulak nak jadi kuli? Kalau semua orang millionaire, sapa lak nak cuci longkang, kutip sampah, tangkap ikan, bersawah,  tukang kebun, keja ngan Indahwater, dreber bas, bawak taxi dan semua keja2 yang millionaire tak buat?

Saya pun fikir punya fikir...apakah kekayaan semata adalah ukuran kegembiraan? Boleh ke kita bayangkan tahap kegembiraan orang miskin dapat RM100 dengan millionaire dapat duit RM100?


SAYYASUKA

No comments:

Post a Comment