Tuesday, May 6, 2014

Jalan-jalan di Karuizawa

Buzzer Beat - drama bersiri Jepun yang memperkenalkan kami kepada Karuizawa.  Dalam cerita tu si heroin telah membawa diri untuk bermain biola di pekan bernama Karuizawa dan adalah babak-babak romantik di stesen Karuizawa tu. Semenjak dari nengok cerita tu (beberapa tahun yg lalu) kami pun menyimpan angan-angan mat jenin untuk ke sana ;). Alhamdulillah, angan-angan dimakbulkanNya, maka sampailah kami ke resort town di Nagano prefecture tu pada musim sejuk Jan 2014. Rasa macam drama Buzzer Beat pulak hehehehe.

Tempat nya terletak kira-kira 3jam perjalanan dengan menaiki bas dari Tokyo (dalam cerita tu heroin pun naik bas tau). Perjalanan dari Tokyo ke Karuizawa tidak begitu menarik, hanya nampak rumah-rumah yang backgroundnya sekali sekala nampak bukit-bukit yang botak ;). Tapi apabila semakin hampir semakin banyak pokok di kiri kanan jalan dan nampak salji bartaburan. Jalan semakin berliku menaiki bukit macam nak naik Genting atau Fraser Hill. Suspen pulak rasanya ;(

Tak lama kemudian, tadaaa !! signboard Karuizawa dah kelihatan membuatkan kami rasa sangat teruja hihihi (ayat skema..). Bas tu last stopnya di stesen Karuizawa so tak payah risau nak turun kat mana. Kalau naik tren dari Tokyo hanya 1 jam saja..Adalah sangat berbaloi  menggunakan Japan Rail Pass kalau nak travel ke beberapa tempat yang jauh-jauh di Japan ni. Sebab kami hanya travel dari Tokyo ke Karuizawa dan Fuji area so tak le guna rail pass.

Tempat2 menarik di Karuizawa ni selain daripada kedai2 yang comel kat town, termasuk la Prince Shopping Plaza (branded shopping outlet - dekat je ngan stesen bas/tren), Kumoba Pond (tak pegi this trip), Shiraito Fall (waterfall sebagai landmark Karuizawa) dan tempat main snow/ski di Prince Hotel. Orang2 Jepun suka lepak sini pada musim panas sebab suhu nya yang cool sepanjang tahun (kira macam Genting or Fraser's Hill kat M'sia la ni).

tasik membiru di Prince Shopping Plaza

Karuizawa Station

Mmmmm cantiknyer rumah ;)

Pondok telefon pun cantik hahahha

Shiraito Fall in love hehhehe

Rasanya yang tolong snap gambar ni couple dari Korea. Kamsahammida..

Jalan ke Shiraito Fall

Prince ku di Prince Hotel ;)


Sayyasuka                                          

No comments:

Post a Comment